fbpx

Hoe veranderd Blockchain Retail

Wat is Blockchain:

 

Een blockchain (soms in het Nederlands vertaald als blokketen) is een gedistribueerde database die een gestaag groeiende lijst bijhoudt van data-items die gehard zijn tegen manipulatie en vervalsing. Zelfs de beheerder van nodes kan deze gegevens niet vervalsen. Dit komt door het gedistribueerde systeem. Binnen dit systeem vindt er gegevensuitwisseling en verificatie tussen de nodes plaats. Dit gebeurt door middel van een consensus. Met een blockchain kan ervoor worden gezorgd dat een derde partij niet nodig is om de betrouwbaarheid van een transactie te waarborgen.

Bron: wikipedia

 

 

Blockchain versus Retail:

 

Blockchain gaat minimaal het volgende gaat brengen in Retail. Het is dan ook niet de vraag of Blockchain een rol gaat spelen maar alleen hoe Blockchain een rol gaat spelen. Onderstaand heb ik gebaseerd op de pijlers van de blockchaintechnologie, Vertrouwen, Transparantie en Decentralisatie, een aantal toepassingen in beeld gebracht. Het is echt realistisch is dat Blockchain rond 2030 op grote schaal gebruikt wordt in Retail (en ook andere branches) of misschien wel de basis voor Retail gaat worden.

 

Transparantie

 

Transparantie is van belang voor consumenten. Herkomst is een aspect dat merken helpt de oorsprong en de geschiedenis van producten te traceren. Consumenten kunnen zo de herkomst van het stukje vlees van de boer naar het bord eten dat voor hun op tafel staat traceren en dus zien of het vers is. Of bijvoorbeeld verifiëren of de wollen trui die ze net gekocht hebben afkomstig is van schapen die menselijk behandeld zijn en gemaakt zijn door werknemers die onder goede omstandigheden kunnen werken.

Blockchain is gebaseerd op transparantie en alle partijen, dus leverancier, fabrikant, detailhandelaar en eindgebruiker kunnen dus de reis van een product traceren.

 

Toegang tot de volledige markt:

 

Consumenten kunnen via de blockchain toegang krijgen tot de volledige voorraad van een bepaald product. Dus wanneer een product online is uitverkocht dan kunnen ze in de blockchain vinden waar het product offline nog te koop is. Dit zorgt voor minder gefrustreerde klanten.

Hier plukt iedereen de vruchten van, de consument, de retailer en de Leverancier.

 

Consument:

  • Kan nu ook producten offline vinden
  • Kan real-time overal de voorraad bekijken

Bespaard tijd en frustratie

 

Retailer:

  • Betere controle over de daadwerkelijke voorraadpositie
  • Minder kans op overstock
  • Nieuwe klanten

Het verhoogt de verkopen en verlaagt op hetzelfde moment de kosten

 

Leverancier:

  • Efficiëntere supplychain
  • Op maat gemaakte wereldwijde distributie
  • Tevreden consumenten en dus loyaliteit

Het verlaagt de kosten en verhoogt de opbrengst

 

Met Blockchain kan je namelijk dmv codes door de hele supplychain inzichtelijk maken waar de producten op dit moment zijn. Alle transacties zijn opgeslagen in de Blockchain.

 

Garanties

 

Garanties kunnen in de blockchain perfect worden vastgelegd. In de blockchain wordt namelijk exact vastgelegd wanneer iemand het product koopt. Ook wordt de garantie door blockchain makkelijk overdraagbaar. Consumenten kunnen een garantie in hun virtuele portemonnee handhaven, waardoor de administratieve werkzaamheden van de retailers en fabrikanten worden bewaard.

 

Loyalty programma’s

 

Loyalty programma’s worden inzichtelijk en klanten hebben deze altijd bij zich in hun virtuele portemonnee.

 

Beter advies:

 

Beter advies doordat een retailer (wanneer de consument dit wil) via de blockchain kan kijken wat het beste aansluit bij de wensen van de klant zal het advies beter worden.

 

Vermindering van namaakgoederen

 

Namaakgoederen hebben jarenlang fabrikanten en detailhandelaars geplaagd (Denk aan Aldi  met Calvin Klein boxersshorts).

Block Verify is een anti-vervalsingsoplossing op basis van blockchain voor farmaceutische producten, luxeartikelen, diamanten en elektronica. Goederen kunnen gecertificeerd worden met het digitale grootboekrekening in de blockchain, wat betekent dat gestolen goederen ook gemakkelijker kunnen worden teruggevonden. Dit kan natuurlijk worden toegepast op alle retailgebieden.

 

Betalen naar gebruik

 

Wanneer je bijvoorbeeld een auto wilt huren dan kan je wanneer je bij een geparkeerde auto staat deze openen dmv een QR-code en aangeven waar je naartoe wilt. De blockchain kan dan bijvoorbeeld zien wat je rijgedrag / leeftijd / schadevrije jaren zijn en dit kan invloed hebben de prijs die je moet betalen (verbruik je veel of weinig benzine/elektriciteit, heb je veel schadevrije jaren dan is de verzekering voor het ritje goedkoper etc..

 

Opkomende markten

 

Denk aan de blockchain-applicaties die mogelijk zijn in opkomende markten, waar klanten niet kunnen betalen of toegang hebben tot betrouwbare betalingssystemen. Een betrouwbaar betalings- en grootboeksysteem kan de handel met deze landen helpen exponentieel vermenigvuldigen.

 

Blockchain zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen

 

Crypto-valuta’s hebben de mogelijkheid om echte problemen op te lossen in de financiële wereld van de consument. 2,5 Miljard mensen vallen momenteel buiten een financieel systeem, waaronder 1 op 12 Amerikanen.

 

Geschreven 26 september 2017, info@coinwijzer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *